ניהול ויעוץ עסקי
פרופיל   שרותים   קרנות ומימון   מאמרים   פגישת היכרות 

איך עובדים נכון עם הבנק?

דוד אמסטר | מנכ"ל חברת אמיר ניהול ויעוץ עסקי

מפעם לפעם אני נשאל ע"י בעלי עסקים "עם איזה בנק כדאי לעבוד"? או "איזה בנק הוא המומלץ ביותר"?
התשובה היא: פחות חשוב עם איזה בנק אתה עובד, מאד חשוב עם איזה בנקאי אתה עובד.

קשרי העבודה של העסק הם עם הבנקאי ולא עם השלט המוצב מחוץ לסניף ואיתו מומלץ לקיים קשרי עבודה פוריים. הבנקאי מספק סיוע ותמיכה חשובים לכל עסק ולעיתים מזומנות הסיוע הוא אפילו קריטי.

לפיכך בבואך לבחור או לבחון את הבנקאי שלך מומלץ לנהוג עפ"י הכללים הבאים:

א. בחירת הבנקאי חשובה כמעט כמו בחירת שותף בעסק. ההחלטה צריכה לבוא אחרי הכרות ממשית ולא שיחת רקע כללית.

ב. תנאי הכרחי שפגישת הכרות אחת תתקיים אצלך בעסק כדי שהבנקאי יוכל להתרשם גם ממך ומהעסק.

ג. סניפי הבנקים נבדלים במידה מסויימת באוריינטציה שלהם. לדוגמא: ברח' בן יהודה בתל אביב יש מעט סניפים המתמחים בסקטור החקלאי אך כולם מתמחים בנושא תיירות חנויות ומסחר וכד'. בדוק האם יש לבנקאי שלך נסיון עם עסקים בתחום שבו הנך פעיל.

ד. מי האיש המחליט? - הסמכויות לאשר אשראי בבנקים אינן אחידות וזהות אלא משתנות לפי בעלי התפקידים. חובה לקיים קשר ישיר עם האיש המחליט באשר לחשבון שלך. אם נפח האשראי המוקצה לך גדול מסמכות הסניף עמוד על זכותך להפגש עם בעל הסמכות והאיש המקבל את ההחלטות, שאם לא כן הדיון יתבסס על מסמכים בלבד.

ה. אנשים טובים בכל מערכת מתקדמים. ודא שתקבל עדכון בזמן לפני שהבנקאי שלך עוזב, ובחן את המחליף לפי הקריטריונים לעיל.

מערכת היחסים בין הבנקאי והלקוח מושתתת על מספר אבני יסוד וחשוב להתייחס אליהן במלוא הרצינות:

אמון - הבנקאי סומך על אמינותך והיא הגורם המרכזי בהחלטה שלו להעמיד לעסק אשראי כפי הנדרש. כל ספק שמתעורר עלול להביא לשינוי מיידי בגישה.

מידע - ככל שהמידע שהינך מספק על העסק מפורט ועדכני יותר, כך יקל על הבנקאי לסייע ולספק גיבוי פיננסי. מומלץ על כן לקיים מתכונת חודשית של עדכון והעברת מידע בכתב או בפגישה. בנוסף, מועיל ביותר לפחות פעם בשנה לקיים מפגש בין הבנקאי ורו"ח או מנהל החשבונות של העסק. ברגע שזרימת המידע נפסקת הענין מעורר חשש ודאגה.

אין הפתעות - דאג להעביר לבנקאי מידע עדכני ובזמן. אל תפתיע אותו. תמיד עדיף להעביר מידע פחות סימפטי מאשר להפתיע בכלל. ככל שהמידע ינתן מוקדם כך סביר שבעצה אחת ניתן יהיה לפתור בעיות ולא לגרום למשבר אמון וכתוצאה ממנו "שבירת כלים".

עמלות - הבנק כגורם עסקי מספק את שרותיו תמורת תשלום. כמו בכל מקרה, גם כאן מותר ורצוי לבחון את העלויות להשוות ןלהתמקח. אולם זכור! אף עסק לא נקלע למשבר בגלל שעור העמלות הגבוה שנגבה ממנו. הרבה עסקים נקלעו למשבר או קרסו כי לא נבנתה מערכת יחסי עבודה תקינה בינם לבין הבנקאי שלהם.

ולסיכום מספר כללי זהב בעבודה עם הבנק:

וודא שאתה בקשר עם האיש המחליט.

חשוב שהבנקאי שלך יבקר בעסק שלך לפחות פעם בשנה.

ספק מידע אמין ובזמן! אל תתמרן את הענינים למצבים של חוסר ברירה או הפתעה.

בנקאי טוב הוא גם יועץ שלך. העזר בידע ובנסיון שלו.

לפני הכל הבנקאי סומך על האמינות שלך. אל תפספס!

מוטב בנקאי אחד טוב משניים בינוניים.



ת.ד. 121 מושב חמד 50295 | טלפון: 1599-590-555